När ska tjejscenen repa sig?
Jag har aldrig spelat Counter-Strike men har ändå haft i alla fall lite koll på vad som försigått på tjejsidan där. Varje gång ett damlag startas upp svämmas det över av hatfulla och elaka kommentarer. Det är fruktansvärt tråkigt, men samtidigt tyvärr helt förståeligt med tanke på hur det länge har sett ut.
Varför får jag se en nyhet som enbart består av en högupplöst posarbild på laget? Varför får jag inte se några nyheter om vilka fantastiska prestationer ni gör, vilken kämparglöd ni har eller vilka bra förebilder ni är för andra tjejer? Blir man bättre på CS ju kortare kjol man har på sig?
ESL TV var på presskonferensen där samma lag som ovan presenterades. Detta resulterade i en video där Aurora som inte spelar men väl håller i lagets tyglar säger:
"The reason I think the team will become a success is because we have a really unique brand and we have five of course good looking girls, and five very skilled girls."
Med betoning på "and five very skilled girls" som att det skulle vara något hon precis kom på i efterhand. Är det inte något väldigt, väldigt fel på prioriteringen där?
På tjejernas hemsida sprang jag dessutom precis på en bloggpost med en rubrik som genast gav mig mycket stora förväntningar och hopp. "Counter-Strike is business and we don't suck". Men oj så fel jag hade. Jag läser snart följande:
Girls will never be as good as male-gamers
I have been playing for a really long time now (too long) and I have spent hours and hours of playing public, mixing, practicing in different teams with different people. During my time playing, there has always been shit talked about female-gamers. No matter what it was about, there were always some bad-mouths here and there. “Girls will never be as good as male-gamers” - and you know what? Yeah, I totally agree on that. They don’t have the same talent as many male-gamers are “blessed” with; neither have they the motivation or the same “state of mind”.
Vad är detta för förtryck av det egna könet? Borde man ens vara med i ett lag med en sådan här inställning? Hur kan man någonsin bli duktig om man har intalat sig något sånt här? Vad är man för förebild för andra tjejer? Menar du seriöst att gud har gett männen någon tv- och datorspelsgen som kvinnorna inte har? Vad i hela friden? Och är kvinnor inte lika motiverade och har samma sinnestillstånd som män? Det här var det mest kvinnoförnedrande och dumma jag har hört på länge. Jisses.
Det blev mycket om ett och samma lag nu. Det känns dock som att det inte spelar så stor roll eftersom det ser likadant ut på många andra håll. Les Seules fick en enorm chans med tv-serie och hela kittet. Men varför har jag alltid översvämmats av artiklar och nyheter som inte har något med lagets prestation att göra? Varför vet jag inget tjejlag som är känt för att de faktiskt är bra på att spela (prove me wrong, please! jag skulle bara bli glad!)?
Hur ska vi någonsin kunna få respekt när det ser ut som det gör? När kommer vi att kunna få uppmärksamhet för att vi är bra på och tycker det är kul att spela och inte för att vi ser bra ut på bild? När kommer vi att sluta hora ut oss och utnyttjas av folk som bara vill ha oss för att göra PR och som skiter fullständigt i om vi spelar bättre än genomsnittet eller ej. När kommer de bra förebilderna på tjejsidan att ta över för de dåliga? När kommer vi att se fler tjejer som spelar i lag tillsammans med killar istället för ensamma på sin egen kant? Jag vill se dels fler killar som accepterar tjejer i sina klaner, dels fler tjejer som faktiskt vill spela med killarna och på "killarnas nivå". Damlag ska självklart få finnas, men jag tror att vi måste blanda ihop oss med killarna lite mer om vi ska kunna nå någon form av förändring. Och förändring behövs. Jag längtar efter dagen då skills (eller bara heljärtat intresse för den delen) ger mer uppmärksamhet än lite kråmande famför en kamera.
När ska tjejscenen repa sig?
Relaterade poster:



12. maj, 2009
Sjukt bra inlägg Elin och jag kan inte säga mer än att jag håller med dig fullständigt. Dessvärre har jag helt och hållet gett upp hoppet om högre acceptens. De enda som kan påverka synen på kvinnliga gamers är just kvinnliga gamers och så länge majoriteten av dessa tar plats på scenen enbart för bekräftelsens och uppmärksamhetens skull är vi andra körda.
Jag spelar nu för tiden enbart med killar och enbart mot killar. Det är inte det att jag inte kom överens med tjejerna i min förra klan, för det gjorde jag verkligen. Men någonstans hamnar fokus mer på själva spelandet än på klanen och dess medlemmar när man lirar mixat. Jag spelar för att jag gillar spelet, för att jag gillar att vinna, för att jag gillar utmaningen, för att jag gillar att äga. De är också av de anledningarna som jag tagit ett kliv ner från tjejscenen.
Kärlek till dig och Q!
12. maj, 2009
Killar kommer att vara bättre än tjejer på spel rent allmänt (inom den närmsta framtiden). Med det menar jag inte att y-kromosomen har något som gör män mer lämpade för att skjuta folk i counter-strike än kvinnor, men om man ser till spelarbasen så består den absoluta majoriteten utav killar. När det finns en mycket större bredd kommer det även finnas en större (och antagligen bättre) elit. Det är av ungefär samma anledning som herrfotboll är ”bättre” än damfotboll, dvs inte för att tjejer är på något sätt mindre kapabla till samma nivå av teknisk finess, men för att det läggs så otroligt mycket mer pengar och ansträngning i herrfotboll förutom den mycket större omfattning som herrar spelar i.
Man behöver inte nödvändigtvis tolka detta som ett förtryckande av det egna könet utan som en summering av hur läget ser ut, ur en viss synpunkt. Jag själv får tokspader av kvinnor som spelar med hela grejen att kvinnor ska vara sämre än män men det gäller att inte döma på förhand, det hon säger kan som sagt tolkas som sanning för den generella gruppen gamers.
Trevlig blogg för övrigt :)
12. maj, 2009
Jag är av precis samma åsikt som du Locke! Det är väldigt logiskt att killar i allmänhet är duktigare än tjejer om man ser till hur spelarbasen ser ut, precis som du säger, och har inget med sämre motivation eller gener att göra. Logik, helt enkelt. Jag ser fram emot att vi ska kunna komma ikapp någon gång, och räknar med att vi ska göra det också!
Tack för vettig åsikt och väl formulerat inlägg :)
12. maj, 2009
Bra inlägg. Håller med dig på många sätt!
13. maj, 2009
Tycker du har väldigt rätt i det mesta som jag läst, men jag tror att en stor anledning till att killar ofta är bättre är för att det finns typ 90% killar och 10% tjejer (ingen aning men bara ex.) så är det ju inte så konstigt att procenten av de som kommer till en högre nivå är killar. Om det var 50-50 så skulle det antagligen finnas fler tjejer som kan panga lika hårt.
13. maj, 2009
snowzen:
Håller helt och hållet med dig.
13. maj, 2009
Det jag tänkte skriva är närmast redan skrivet i både ditt inlägg och kommentarerna. Att det är logiskt med uppdelningen av hur många från dom olika könen som faktiskt är ”grymma”.
Dock så tror jag fortfarande att mäns ständiga förtryck av kvinnor spelar större roll i det hela än man kan tro. Vad kvinnor gör och inte gör spelar inte så stor roll, även om att dom ”posar” kan spä på vissa myter och förutfattade meningar. Det går igenom hela samhället på alla plan och inte bara i spelens värld. Vi har ett ständigt kvinnoförtryck samt ett nedvärderande samhälle, alla som har jobbat på ett mansdominerat jobb vet vad jag pratar om. Förhoppningsvis så är det min generationer och dom efter mig som ska kunna vända trenden.
Dock så håller jag inte med Locke om fotbollen. Där är skillnaden i fysik som skiljer nivån mellan dam och herrfotboll. Tempot i herrfotboll är 2-3 snäpp högre än i damfotboll. Detta är inte på grund av teknik, utan fysik. Jag kollar ofta på damfotboll(AIK i mitt hjärta) men faktum kvarstår. Dock så finns det verkligen inget som skiljer män och kvinnor åt på spelfronten, där kan alla verkligen bli lika bra. Men krävs nog en kraftansträngning från båda fronter.
13. maj, 2009
”Det är av ungefär samma anledning som herrfotboll är “bättre” än damfotboll, dvs inte för att tjejer är på något sätt mindre kapabla till samma nivå av teknisk finess”
Löjeväckande. Så fotboll handlar enligt dig enbart om ”teknisk finess”? Du missar ju den fysiska aspekten = Killar ÄR starkare fysiskt! Så är det bara, sen kan man tycka vad man vill om det men förneka inte fakta.
13. maj, 2009
Ja herregud, nu har jag läst vad bråket egentligen handlade om eller vad som drog igång det hela. Vet ej om man ska skratta eller gråta för hela situationen är helt absurd, man vet att man tar sig själv på för stort allvar när man blir skogstokig över en simpel mening(som man dessutom kan tolka precis som man vill…).
Hursomhelst så finner jag det mäkta irriterande att man ens delar upp ”scenen” i en ”tjejscen” och en ”killscen”. Varför inte bara ha _scenen_?
13. maj, 2009
”Löjeväckande. Så fotboll handlar enligt dig enbart om “teknisk finess”? Du missar ju den fysiska aspekten = Killar ÄR starkare fysiskt! Så är det bara, sen kan man tycka vad man vill om det men förneka inte fakta.”
Vad är det med män att bli helt till sig så fort man säger att tjejer är lika bra på något? ;)
Tycker du att den fysiska aspekten är viktigast? Blir fotboll (nu är jag ett rätt stort fan själv ska tilläggas) mycket roligare för att herrar springer fortare än damerna, t.ex.? För mig ligger inte hela underhållningsvärdet i tempot, precis som att damtennis inte blir ett dugg tråkigare än herrtennis bara för att bollen flyger i 100km/h istället för 150. Varför måste det alltid vara störst/snabbast/starkast som är bäst?
Det är ett faktum att killar springer snabbare och är fysiskt starkare än tjejer, poängen jag ville ha fram är att det behöver inte vara mer underhållande för det och jag tror inte att jag är ensam om den åsikten. Att det skulle vara löjeväckande får stå för dig.
13. maj, 2009
Locke:
Nej det handlar om inte att det blir roligare. Men vi pratade i termerna om vem som är ”bäst” och hurpass damer kan stå sig mot herrar i olika typer av idrotter, i detta fall så gällde det E-sport. och därav så är E-sport vs. Fotboll en rätt dålig jämförelse då Damfotbollslagen är rent generellt sämre än Herrfotbollslagen, där enligt mig fysiken är det som gör att det skiljer sig.
När det handlar om säg teknik, passningar och speltänk och så vidare så kan damerna mäta sig med herrarna. Men i snabbhet(speltempo m.m) samt styrka så är det stor skillnad. Det är där det fysiska kommer in. Det är det som inte finns i t ex E-sport, bara det att man måste förvalta samtliga individer, oavsett kön – det vill säga aldrig dela upp sig i ”vi och dom”.
Jämförelsen handlade aldrig om underhållning. Jag tycker att damfotboll är underhållande men kvinnor kan inte mäta sig med herrarna.
—
Vill inte trycka ner kvinnor, bara det att man måste ta tillvara på likheterna men även se olikheterna och sen ta vara på det man får fram i slutändan.
13. maj, 2009
Det han menar är att även om damfotbollen hade lika många spelare så skulle de aldrig bli lika bra som herrarna, vilket jag fullt och fast också tror på. När det gäller gaming BÖR den spärren vara ur vägen, men som många säger så handlar det där mest om antalet spelare på bägge sidor.
Det löjligaste med hela debatten är ju att Andreas Westman verkar ha uppfattningen om att killar får samma chanser och publicitet och att det är tjejerna som får för lite uppmärksamhet. Nå, nu har de verkligen fått uppmärksamhet och vi får se vart det leder någonstans. Jag gissar att de inte kommer prestera bättre på turneringar för det.
13. maj, 2009
Att ett damlag får svårt att slå ett herrlag när allt annat är lika håller jag ju såklart med om. Jag pratade om hur långt sporten har kommit och hur kvaliteten på spel och spelare kan vara, därav jämförelsen. Ursäktar eventuella missförstånd.
14. maj, 2009
Fantastiskt bra inlägg.
Jag tror att spelscenen lider av exakt samma sak som alla andra saker som är mansdominerade, d.v.s. killar vågar/kan inte få smäll på fingrarna i aktiviteter där de dominerat sedan länge av tjejer. Hur skulle det se ut? Ett killag som får pisk av tjejer… Jävligt tråkigt, men jag tror att denna typ av rivirpinkeri alltid kommer att finnas mellan män och kvinnor. Som exempel kan man ju se vad som hände på herrtouren i golf för några år sedan när Annika Sörenstam var med i en tävling. Det blev ramaskri utan dess like. Män/gubbar som troligtvis skulle slå Annika lätt hoppar av deltävlingen bara för att en kvinna faktiskt kan matcha sig med herrar i en sport som alltid varit mansdominerad. Varför? Tja, en förklaring kan ju vara rädsla av att få stryk av en tjej på deras eget expertområde.
Varför anser så många män där ute att det är en skam att få smörj av en tjej. Jag får det dagligen i både idrott och spel… jag får ju stryk för att jag är sämre, vad är det konstiga i det?
Även om jag aldrig riktigt tror att tjejer kommer att få chansen att matcha sig på samma villkor mot killar i aktiviteter som varit männens revir så bör alltid frågan lyftas, som i detta inlägg.
Skills or no skills när det gäller spel har det absolut inget att göra med könet. Här krävs varken muskler eller andra saker som män har till sin fördel när det gäller t.ex. idrott. Här handlar det om antalet timmar framför sin tv med handkontrollen i händerna.
14. maj, 2009
”Varför anser så många män där ute att det är en skam att få smörj av en tjej. Jag får det dagligen i både idrott och spel… jag får ju stryk för att jag är sämre, vad är det konstiga i det?”
- Det speglar hur det är i vårat samhälle rent generellt. Kvinnor ska vara sämre, därav så svider det mer om man får spö av en kvinna. Enligt mig så är det den enda logiska anledningen.
14. maj, 2009
Det manliga egot är den största anledningen till allt elände i världen ;)
14. maj, 2009
”Det manliga egot är den största anledningen till allt elände i världen ;)”
Det var bra att du erkände det så slapp jag ta upp det ^_^
14. maj, 2009
Jag håller med i en hel del av det som sagts. Det är klart att killar inte generellt är bättre än tjejer på att spela, som att det finns i generna. En tjej kan absolut spöa på en kille i vilket spel som helst. Men ser man till antalet spelare är det klart att det finns fler duktiga killar en tjejer eftersom det finns fler spelande killar.
Däremot tycker jag att det är trist att många fortfarande känner att scenen måste delas upp, som Cribba säger. Här finns ju faktiskt en sport där fysik inte spelar någon roll och där man absolut kan blanda tjejer och killar i samma lag. Att det ska finnas kill- och tjejturneringar i exempelvis Counterstrike, för att ta ett verkligt exempel, är ju bara löjligt. Där klassas också kvinnorna som någon lägre klass spelare. Blanda lagen och kolla hur det går. Att få ett skott i pannan svider lika mycket om det kommer från en tjej som om det kommer från en kille. Jag lovar :-)
22. maj, 2009
I totally agree with 100% of your article. I would hate to think that these girls ”represent” girl gaming. It’s a disgrace, if this is what it comes down to I’d rather just quit. I came to play the game not sell off body parts to the press to get clicks.
Some parts of the blog were directed to me, as I was the girl she quoted saying ”they should start playing instead of putting on lipstick”.
In my defense, this is my reply:
http://binteh.blogspot.com/2009/05/zinic-case-file.html
if you’re interested!